Kontakt: info@klackarochkaffe.se

Satsning på svensk design

Något som Sverige är känt för är att vara ledande inom design och kunna erbjuda snygg och smart design. Detta ska regeringen utnyttja i deras nya exportsatsning, med fokus just på design.

2157240-flag-of-sweden-on-grunge-brick-wall-painted-with-chalk

Design kan vara både kul, snyggt och funktionellt och det piggar även upp mycket. Vi svenskar är rätt bra på design och svensk design är känt utomlands för att vara vackert och smart.

”Svensk design har ofta genom åren kunnat skapa just den goda magkänslan.” Läs mer.

Och på grund av att vi svenskar är så bra på design har regeringen valt att lägga fokus på just det i sin nästa exportsatsning. Regeringen har nämligen beslutat sig för att under fyra års tid satsa 28 miljoner kronor på en kommunikationsplattform för svensk design, skriver de på sin hemsida. Arbetet kommer att ledas av Visit Sweden och syftet med uppdraget är att ge en bredare kännedom om svensk design internationellt. Man vill i långa loppet även skapa förutsättningar för en ökad export samt öka antalet utländska besökare till Sverige.

Stor internationell efterfrågan

Det man utgår ifrån när man satsar på detta är att det finns en stor internationell efterfrågan på svensk design. Man vill även visa att det finns en stor potential att öka den svenska exporten av tjänster, produkter och upplevelser inom design i en bred bemärkelse. Några av de branschorganisationer man kommer att samarbeta med är Svensk Form, Sveriges Arkitekter, Trä- och Möbelföretagen samt Association of Swedish Fashion Brands.